Polacy placa podatek bezprawnie?


Sprowadziles auto z zagranicy? Mimo ze jest sprawne i ze w dowodzie rejestracyjnym poprzedniego wlasciciela ma wpisane wazne badania techniczne, musisz w Polsce zaplacic za badanie techniczne. Bez niego nie zarejestrujesz samochodu. Komisja Europejska uwaza, ze to bezprawie. Czy polski rzad zaplaci kare?

Komisja Europejska w lipcu 2005 r. wszczela przeciwko Polsce procedure dotyczaca wymogu badan technicznych pojazdow uzywanych, importowanych z krajow UE, przed ich pierwsza rejestracja w Polsce. KE uwaza, ze jest to bariera w handlu wewnatrzwspolnotowym.

Strona polska wnosila o zaprzestanie wszczetego postepowania - informuje Teresa Jakutowicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. Jednak Komisja Europejska podtrzymala zarzut. Cztery miesiace temu rzad RP wniosl o zaprzestanie kontynuowania przez Komisje Europejska postepowania Podniesiono szereg kwestii w zakresie zasad bezpieczenstwa ruchu drogowego, ochrony zdrowia i zycia ludzkiego, ochrony srodowiska, zwalczania przestepczosci samochodowej, oraz kluczowych wymogow rejestracyjnych, ubezpieczeniowych i fiskalnych.

W ocenie rzadu koszty spoleczne i administracyjne ewentualnej rezygnacji z rozwazanego badania technicznego bylyby niewspolmierne do kosztu jaki obecnie jest ponoszony z tytulu oplat za to badanie. Badanie techniczne w obecnym ksztalcie nie jest czynnikiem hamujacym import pojazdow uzywanych, a powoduje iz pojazdy dopuszczane do ruchu na terenie Polski spelniaja wymagania bezpieczenstwa i ochrony srodowiska oraz moga byc wprowadzone do krajowego systemu rejestracji pojazdow.

Polski rzad uwaza wiec, ze badanie techniczne podpisane przez polskiego diagnoste jest bardziej wiarygodne, niz taki sam dokument wystawiony przez niemieckiego technika motoryzacji.

KE zlozyla na Polske skarge do Europejskiego Trybunalu Sprawiedliwosci. Pierwszy wyrok zapadnie za okolo 2 lata i moze nasz rzad zobowiazac do dostosowania przepisow do prawa wspolnotowego. Jezeli Polska tego nie zrobi, sprawa ponownie trafi do ETS. W kolejnym wyroku Trybunal moze nalozyc kare pieniezna, ktora zostanie zaplacona z budzetu, a nie z kieszeni upartych ministerialnych urzednikow, ktorzy chca nadal zdzierac z kierowcow bezprawny haracz.