W zwiazku z licznymi skargami uzytkownikow neostrady tp, jakie wystosowywane byly w lutym br. dotyczacymi niskiej predkosci transmisji danych przy korzystaniu z uslugi m.in. w strefach numeracyjnych SN 62 i 65. Urzad Komunikacji Elektronicznej podjal interwencje po zakonczeniu ktorej opublikowal oswiadczenie, ktore w calosci publikujemy.

1. Problemy z korzystaniem z uslugi neostrada tp w poczatkowych dniach lutego 2007 r. sa w TP S.A. przedmiotem analizy ruchu zwiazanego ze swiadczeniem uslug opartych na sieci IP/ATM. TP S.A. odnoszac sie do konkretnych przypadkow dotychczasowych uzytkownikow uslugi neostrada tp (wykorzystujac wiedze pochodzaca z ww. analizy) stwierdzila, iz w strefach numeracyjnych 62 i 65 uzytkownicy uslugi Neostrada tp korzystaja z jednego z traktow ATM (Asynchronous Transfer Mode), ktore zostaly zdefiniowane jako tzw. „waskie gardlo”. Do takiego traktu, jak i dla wszystkich pozostalych laczy, prowadzone sa inwestycje, ktorych efektem bedzie zwiekszenie ich przepustowosci.

Planowane zakonczenie wiekszosci z tych inwestycji to koniec pierwszego kwartalu 2007 r. i poczatek drugiego kwartalu 2007 r. Inwestycje te powinny w wystarczajacym stopniu zapewnic przepustowosc sieci dla klientow neostrady tp. Ponadto prowadzone sa dzialania, majace na celu poprawienie jakosci uslug w zagrozonych regionach. Dzialania te polegaja na „przepinaniu” klientow na mniej obciazone trakty.

2. Na bazie m.in. wynikow z analizy ruchu w sieci POLPAK TP stwierdzono znaczny wzrost ruchu w sieci IP – od momentu uwolnienia limitu transferow dla uslugi neostrada tp. TP S.A. zaobserwowala 70-procentowy wzrost ruchu peer-to-peer (pobieranie duzych plikow z sieci: pobieranie filmow - w jakosci DVD, plikow muzycznych) w sieci szkieletowej, co w efekcie wywolalo przeciazenie sieci. Wzrostowi ruchu w sieci towarzyszyl wzrost, pomiedzy 9 a 12 lutego 2007 r. ilosci zgloszen na infolinie 800-102-102 (obsluga klientow uslugi neostrada tp), dotyczacych problemow z transferem/limitem transferu, lub awaria sieci. Wedlug oswiadczen TP S.A. obecnie sytuacja stabilizuje sie, natezenie ruchu w sieci maleje. Ma to niewatpliwie zwiazek z przeminieciem boom’u zainteresowania uzytkownikow Internetu, po zniesieniu limitu transferu danych w sieci.

Jednoczesnie TP S.A. poinformowala Prezesa UKE o polityce rozpatrywania reklamacji dotyczacych problemow z neostrada tp. Wynika z niej, ze w przypadku niemoznosci zapewnienia (w aktualnych warunkach technicznych) swiadczenia uslugi na satysfakcjonujacym Klienta poziomie – proponowana jest Klientowi migracja ‘w dol”, czyli zmiana opcji uslugi na nizsza, bez ponoszenia konsekwencji finansowych.

ÂŹrodlo: Laki