Shader - krotki program komputerowy, czesto napisany w specjalnym jezyku (shader language), ktory w grafice trojwymiarowej odpowiada za cieniowanie obiektow.




Pozwala na duzo bardziej skomplikowane modelowanie oswietlenia i materialu na obiekcie niz standardowe modele oswietlenia i teksturowanie. Jest jednak duzo bardziej wymagajacy obliczeniowo i dlatego dopiero od kilku lat sprzetowa obsluga shaderow jest obecna w kartach graficznych dla komputerow domowych. Wczesniej shadery stosowane byly w niektorych fotorealistycznych rendererach (np. Renderman), gdzie grafika nie jest generowana w czasie rzeczywistym.


Wersja DirectXPixel ShaderVertex Shader
8.01.0, 1.11.0
8.11.2, 1.3, 1.41.1
9.02.02.0
9.0a2_A, 2_B2.x
9.0c3.03.0
10.04.04.0
10.14.14.1



Wersje shaderow i biblioteki DX, a karty graficzne

T&L - Transform & Lighting, SM - Shader Model

Karty Nvidii
GeForce 1/2/MX/ 4 MXT&L (DX 7.0)
GeForce 3SM 1.1 (DX 8.0)
GeForce 4 TiSM 1.3 (DX 8.1)
FX 5200/5600/5700SM 2.0 (DX 9.0)
FX 5800/5900/5950SM 2.0+ (DX 9.0b)
GeForce 6xxx/7xxxSM 3.0 (DX 9.0c)
GeForce 8xxxSM 4,0 (DX 10)


Karty ATI
Radeon 7500T&L (DX 7.0)
Radeon 8500/9100/9000/9200SM 1.3 i 1.4 (DX 8.1)
Radeon 9500/9600/9700/9800SM 2.0 (DX 9.0)
Modele X (Xxxx)SM 2.0 (DX 9.0)
Modele 1xxxSM 3.0 (DX 9.0c)
Modele 2xxxSM 4.0 (DX 10)




Źrodla: Wikipedia, CDAction