Internet bez kabla czeka rewolucja



Liczba uzytkownikow internetu przez komorke przekroczyla w Polsce pol miliona. A w tym roku wzrosnie o kolejne kilkaset tysiecy. Notebooki sprzedaja sie w Polsce jak swieze buleczki - w 2006 r. 880 tys. W nastepstwie tego rosnie popularnosc bezprzewodowego dostepu do internetu. Korzysta z niego juz ponad pol miliona abonentow.


Operatorzy komorkowi licza, ze w tym roku przybedzie kilkaset tysiecy. Mozna spodziewac sie, ze niedlugo spadna rowniez ceny tych uslug.

- Do niedawna uslugi bezprzewodowego dostepu do internetu byly skierowane przede wszystkim do klientow biznesowych. Jednak wraz z rosnaca popularnoscia notebookow wsrod uzytkownikow indywidualnych operatorzy musza zmienic strategie - mowi Pawel Olszynka, szef dzialu analiz rynku telekomunikacyjnego i IT w firmie PMR.

Jego zdaniem, operatorzy beda sklonni obnizac ceny, by przyciagac coraz wieksza liczbe klientow i zrekompensowac sobie duze inwestycje w rozwoj sieci 3G.
- W perspektywie roku ceny wszystkich rodzajow dostepu szerokopasmowego zaczna sie zrownywac. Spadek cen dostepu do internetu przez komorki jest nieunikniony - przewiduje analityk PMR.

Kasa na promocje

Opertorzy zgodnie potwierdzaja szybki rozwoj rynku bezprzewodowego dostepu do internetu.
- Z naszych uslug korzysta 200 tys. osob - mowi Wojciech Jabczynski, szef biura prasowego TP.

Liczba ta obejmuje zarowno oferty Orange dla osob prywatnych (do niedawna Twoj Internet, obecnie Orange Free), jak i firmy korzystajace z uslugi Business Everywhere.
- Zainteresowanie takimi uslugami szybko rosnie. Niedawno wprowadzilismy dostepy w technologii HDSP do 3,6 Mb/s w najwiekszych polskich miastach - wyjasnia Wojciech Jabczynski.

W prezentacji wynikow za pierwszy kwartal 2007 r. grupa TP podala, ze zwiekszenie przychodow z mobilnego internetu ma byc jednym ze sposobow na rosnaca konkurencje i spadek przychodow z "tradycyjnych" uslug telekomunikacyjnych.

Dlatego firma uruchomila wlasnie duza kampanie reklamowa skierowana do biznesu. W polowie maja rozpocznie sie promocja dla indywidualnych klientow - ci, ktorzy nie maja laptopa, beda mogli go kupic na raty. Promocja jest zorganizowana we wspolpracy z Lukas Bankiem.

Akcja promocyjna w Erze, w ktorej wykupujac usluge Blueconnect mozna bylo dostac notebooka za zlotowke, cieszyla sie ogromna popularnoscia (oprocz zlotowki trzeba bylo podpisac umowe na trzy lata i wplacic 1000 zl kaucji).
- Promocja jest, ale notebookow juz zabraklo - tlumaczyli dilerzy i pracownicy biura Obslugi Klienta Ery, wypytywani przez klientow.
- Pod koniec marca liczba uzytkownikow Blueconnect wynosila okolo 150 tys. klientow. Do konca grudnia zamierzamy pozyskac okolo 100 tys. nowych - mowi Piotr Fedor, kierownik produktu Blueconnect PTC.

Podobnie jak konkurencja, Era zamierza inwestowac w szybsze technologie mobilne.
- Pod koniec roku w zasiegu technologii HSDPA znajdzie sie juz okolo 35 proc. Polakow - zapowiada Piotr Fedor.

Z uslugi dostepu do internetu w Plusie korzysta okolo 180 tysiecy uzytkownikow. Liczba nowo pozyskiwanych wzrosla w ciagu ostatnich miesiecy o 100 proc. Zasieg sieci UMTS obejmuje ponad 80 miejscowosci - mowi Adam Suchenek z Polkomtela.

Na razie trudno ocenic, jaka czesc przychodow operatorow stanowi dostep do internetu. Uslugi nieglosowe to okolo 20 proc. przychodow, jednak wciaz gros z nich stanowia SMS-y i MMS-y.