Cyfra Plus umywa ręce od wadliwych dekoderów- będzie skarga do UOKiK

Pan Kamil z Kielc przez wiele miesięcy nie ma dostępu do pełnej oferty Cyfry Plus. W dekoderze, który kupił na własność nie ma możliwości korzystania z niektórych stacji radiowych. Rozżalony klient poskarżył się naszej redakcji. W przyszłym tygodniu sprawa trafi do UOKiK.
Pan Kamil kupił w promocji na własność dekoder Strong. Niestety jego zadowolenie nie trwało zbyt długo, ponieważ okazało się, że mimo opłacania pełnego abonamentu użytkownicy dekoderów Strong nie mają dostępu do pełnej oferty radiowej. Problem dotyczy paczki kanałów radiowych nadawanych z jednego z transponderów satelitarnych Cyfry Plus. Jeśli użytkownicy chcieliby posłuchać np. RMF Maxxx, Antyradia, Radia Zet oraz wielu innych kanałów radiowych.

Z informacji uzyskanych w biurze prasowym Cyfry Plus wynika, że zawinił dostawca oprogramowania do dekoderów Strong, który od kilku miesięcy nie może sobie poradzić z jego modyfikacją.

W Cyfrze Plus na próżno szukać pomocy- operator ten nie poczuwa się do winy z premedytacją nadal sprzedaje klientom korzystającym ze dekoderów Strong niepełną usługę. Zatem tylko w Cyfrze Plus można płacić za wszystkie usługi, ale mieć dostęp tylko do wybranych usług. Podobnie, jak to ma miejsce z usługami interaktywnymi (pogoda, itp.), które dostępne są tylko dla użytkowników odbiorników MediaSat. Klienci innych dekoderów, mimo, że płacą tyle samo nie mogą jednak korzystać z tych serwisów.

Operator twierdzi, że płatne usługi takie jak radio, czy też usługi interaktywne to dodatkowe opcje, które są udostępniane klientom bezpłatnie i nie stanowią części oferty. Nic bardziej mylnego.

21 grudnia 2007r. weszła w życie ustawa z dnia 23 sierpnia 2007r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. 2007, nr 171 poz. 1206). Na jej mocy jeśli klient dostawcy dowolnej usługi lub towaru jeśli uzna, że w przekazie reklamowym dostawca mógł wprowadzić go w błąd może przed sądem domagać się odszkodowania. W tym przypadku klient kupując dekoder sprzedawany przez Cyfrę Plus mógł odnieść wrażenie, że korzystając z dekodera firmy Strong będzie miał dostęp do pełnej oferty programowej oraz usług dodatkowych, za które to opłata wliczona jest w abonament. Otwiera to więc drogę dla

Cyfra Plus zapewniła nas niedawno, że właśnie testuje nowe oprogramowanie (otrzymane od firmy Strong), które rozwiąże problem. Niestety do dziś nie udostępniono na satelicie nowej wersji oprogramowania i nie usunięto błędu. Co więc z tysiącami klientów, którzy nabyli niepełnowartościowe dekodery i płacą pełny abonament? Co na to Cyfra Plus?

Nic. Namówiliśmy Pana Kamila do złożenia standardowej reklamacji (bez powiadamiania biura prasowego) – pomijając fakt, że odpowiedź otrzymał Pan Kamil po upłynięciu 30 dni- przyznano Panu Kamilowi wspaniałomyślnie rabat i informację, że „nie wiemy kiedy problem zostanie rozwiązany”.

Podczas rozmowy telefonicznej poinformowano Pana Kamila, że ma możliwości wymiany dekodera na inny pozbawiony wad. – Możemy Panu wymienić na innego Stronga – usłyszał Pan Kamil podczas rozmowy.

Co może zrobić abonent Cyfry Plus i jednocześnie użytkownik wadliwego dekodera ?

1. Złożyć reklamację
2. Zwrócić sprzęt do sklepu, tam gdzie go nabył – skorzystać z prawa zwrotu w ciągu dwóch lat od nabycia danego produktu w przypadku, gdy nie jest on zgodny z umową (sprzedawca musi wówczas zwrócić pieniądze lub wymienić towar na inny lecz nie gorszej jakości).
3. Złożyć skargę do UOKiK- ponieważ zagrożony jest interes wielu tysięcy abonentów Cyfry Plus, jest szansa, że Urząd zajmie się skargą dostrzegając zbiorowe zagrożenie interesów konsumentów. Bez skargi ŻADEN urząd nie będzie się mógł zająć sprawą.
4. Zgłosić do powiatowego rzecznika praw konsumentów, który w naszym imieniu może zwrócić się do sądu.

Cyfra Plus przynajmniej na razie nie chce wziąć odpowiedzialności za sprzedawany przez jej dystrybutorów sprzęt odbiorczy, mimo, że ewidentnie wprowadza klientów w błąd sprzęt z wadami.